کد مطلب: 238322
۸ عادتي که به چشم‌ها آسيب مي‌زنند
تاریخ انتشار : 1395/10/11 11:42:09
نمایش : 485
سيگار کشيدن، عدم استفاده از عينک آفتابي مناسب، بي تحرکي، عدم کنترل برخي بيماري ها و غيره جزو مواردي هستند که سلامت چشم ها را به خطر انداخته و آنها را ضعيف و آسيب پذير مي کنند.
به گزارش کلار، از آنجايي که سلامت چشم ها از اهميت بالايي برخوردار است بايد بيشتر مراقب باشيد. در اين مطلب به عادت هاي نادرستي که به چشم ها آسيب مي زنند اشاره مي کنيم.
 
عدم مراقبت و درمان ديابت
اگر به ديابت مبتلا هستيد، بايد به موقع داروهايتان را مصرف کنيد تا دچار عوارض اين بيماري بخصوص در بينايي نشويد. عدم مراقبت و درمان ديابت به چشم ها صدمه زيادي مي زند، چون زماني که علائم آن روي چشم ها بروز کند، کار از کار گذشته و دير شده است. رتينوپاتي ديابتي اولين عامل نابينايي قبل از سن 65 سالگي است.
 
چه بايد کرد؟
اگر به ديابت مبتلا هستيد به توصيه هاي پزشک تان عمل کرده و درمان تان را به دقت دنبال کنيد. لازم است که هر سال به چشم پزشک مراجعه کرده و سلامت چشم ها را نيز کنترل کنيد.
 
استفاده طولاني مدت از لنزهاي نرم تماسي
اگر از لنزهاي روزانه استفاده مي کنيد، بايد اصول آن را رعايت کنيد. استفاده از اين لنزها بيش از يک روز يا عدم شستشوي روزانه آنها قبل از استفاده باعث بروز مشکلاتي در قرنيه مي شود و به سلامت چشم ها آسيب جدي مي زند.
 
چه بايد کرد؟
بعد از هر بار استفاده، لنزها را با سرم شستشو تميز کرده و داخل مايع لنز تميز قرار دهيد. نبايد با لنز داخل چشم بخوابيد. اگر از لنزهاي يکبار مصرف استفاده مي کنيد، بعد از خارج کردن آنها از چشم بايد آنها را دور بيندازيد.
 
عدم استفاده از عينک آفتابي مناسب
استفاده نکردن از عينک آفتابي باعث مي شود که اشعه ماوراي بنفش نور خورشيد، به شبکيه چشم آسيب جدي بزنند. اشعه هاي ماوراي بنفش UVB و UVA ناشي از نور خورشيد علاوه بر پوست، براي چشم ها نيز مضر هستند. از آنجايي که چشم ها شفاف هستند، اشعه هاي ماوراي بنفش به شبکيه رسيده و آن را مي سوزانند.
 
قرار گرفتن طولاني مدت در معرض نور آفتاب باعث بروز زودهنگام آب مرواريد مي شود که عامل ضعيف شدن چشم ها و احساس درد و ناراحتي در نور خورشيد است. اين مسئله باعث تسريع بروز دژنراسيون ماکولاي چشم مربوط به پيري نيز مي شود.
 
چه بايد کرد؟
لازم است که از عينک هاي آفتابي مناسب و طبي در مقابل نور آفتاب استفاده کنيد.
 
مصرف غذاهاي آماده
مصرف غذاهاي آماده و فست فودها براي چشم ها مضر هستند چون باعث تخريب شبکيه مي شوند. غذاهاي آماده و غذاهاي فراوري شده سرشار از رنگ مصنوعي خوراکي و مواد افزودني هستند. تمام اين ترکيبات مضر بوده و زير شبکيه رسوب مي کنند. اين مسئله نيز باعث فرسودگي شبکيه چشم مي شود.
 
چه بايد کرد؟
 
حتما از مواد غذايي تازه و مفيد براي حفظ سلامت چشم ها استفاده کنيد.
مصرف مواد غذايي تازه و رنگي براي چشم ها خوب است. ميوه ها و سبزيجات تازه جزو اين مواد غذايي هستند، چون سرشار از رنگدانه هاي کاروتنوئيدي (لوتئين و زئاکسانتين) هستند که خاصيت آنتي اکسيداني دارند و سلامت چشمها را ارتقا مي دهند. اين آنتي اکسيدان ها از ماکولاي چشم در برابر راديکال هاي آزاد محافظت مي کنند.
 
بعد از 45 سالگي مي توانيد با مشورت پزشک دو تا سه دوره مکمل مصرف کنيد تا از بروز بيماري هاي چشمي پيشگيري شود. اين مکمل ها عبارتند از امگا3، روي، ويتامين C، ويتامين E، سلنيوم، لوتئين و غيره.
 
قرار گرفتن طولاني مدت در مقابل تلويزيون، رايانه و صفحه تلفن
امروزه اکثر مردم به طور طولاني مدت به صفحه کامپيوتر، موبايل هاي هوشمند، تلويزيون، تبلت و غيره چشم دوخته اند. اين مسئله يکي از عوامل ايجاد کننده نزديک بيني است. صفحه روشن باعث انتشار نور آبي مي شود. قرار داشتن طولاني مدت در برابر تشعشعات نور آبي مصنوعي باعث تخريب شبکيه و عدسي چشم مي شود. در نتيجه نزديک بيني و دژنراسيون ماکولاي مربوط به پيري زودتر بروز مي کند.
 
چه بايد کرد؟
اگر زياد با رايانه کار مي کنيد و به طور کلي زياد به صفحه نور آبي چشم مي دوزيد، حتما هر دو ساعت يکبار 15 دقيقه استراحت چشمي داشته باشيد. مي توانيد از عينک هاي مخصوص فيلترکننده نور آبي استفاده کنيد. حواستان باشد که کودکان نبايد بيش از دو ساعت در روز مقابل تلويزيون، رايانه، تبلت و غيره باشند.
 
عدم تحرک بدني مناسب
ورزش براي تمام بافت هاي بدن انسان مفيد است و چشم ها نيز از اين قاعده مستثني نيستند.
 
انجام ورزش منظم مانند پياده روي باعث مي شود اکسيژن رساني به چشم ها بهتر انجام شود. اين مسئله نيز به تميز شدن چشم ها منجر مي شود.
 
چه بايد کرد؟
توصيه مي کنيم بويژه از 45 سالگي تحرک بدني منظمي داشته باشيد و هر هفته چند نوبت ورزش کنيد.
 
عدم مراجعه به چشم پزشک
خيلي از افراد هر سال يکبار به دندانپزشک مراجعه مي کنند. اما نيازي به مراجعه به چشم پزشک نمي بينند. واقعيت اين است که مراجعه منظم به چشم پزشک نيز ضروري است، چون اين کار از بروز بيماري هاي خاموش چشمي پيشگيري مي کند. معمولا بعد از 40 سالگي احتمال بروز مشکلاتي مانند آب مرواريد و دژنراسيون ماکولاي چشم بالا مي رود.
 
چه بايد کرد؟
توصيه مي شود حتي اگر مشکلي خاصي نيز احساس نمي کنيد، هر پنج سال يکبار به چشم پزشک مراجعه کنيد. بعد از 45 سالگي بايد هر 2 تا 3 سال يکبار به چشم پزشک مراجعه کنيد. اين کار مانع از بروز بيماري هاي احتمالي اين سنين مي شود.
 
مصرف دخانيات
ترکيبات سمي موجود در دود سيگار روي ماکولاي چشم يعني منطقه مرکزي شبکيه رسوب مي کنند. به همين دليل سيگاري ها، چهار برابر بيشتر در معرض دژنراسيون ماکولاي چشم قرار مي گيرند. علاوه بر اين بيماري هاي چشمي ديگر نيز در اين افراد، 10 سال زودتر از حد معمول بروز مي کنند.
 
چه بايد کرد؟
بايد سيگار را ترک کنيد. يادتان باشد که سيگاري ها در مقايسه با غيرسيگاري ها بيشتر در معرض دژنراسيون ماکولاي چشم قرار دارند. علاوه بر ترک سيگار لازم است به طور مرتب به چشم پزشک مراجعه کنيد./جام جم/

انتهاي پيام/540 ک
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
یادداشت
همراه با شهدا