کلار؛ برخي از بيماري هاي مزمن مانند بيماري هاي قلبي هميشه با التهاب همراه هستند. معمولا يکي از رايج ‌ترين درمان‌ ها براي رفع التهاب، همان استفاده از داروهاي غيراستروئيدي است. اگرچه استفاده از اين داروها در رفع التهاب مفيد است، اما داراي عوارض جانبي بوده و مي ‌توانند سبب تحريک معده و يا زخم معده شوند:

در اين ميان برخي از اقلام خوراکي و ميوه ها و سبزيجات حاوي خواص ضد التهابي و ضد درد و در واقع مسکن هستند.

ماهي: ماهي هاي روغني بعلاوه دانه کدو تنبل، روغن زيتون، روغن کانولا و ... حاوي اسيدهاي چرب امگا ۳ هستند که يک عامل ضد التهابي قوي است. اين اسيدهاي چرب به طور چشمگيري التهاب روده، گرفتگي عضله و درد معده را برطرف مي کند و در برخي موارد مانند داروها درد را تسکين مي بخشد. اسيدهاي چرب امگا ۳ عملکرد سيستم گوارشي را نيز بهبود مي بخشد.

زنجبيل: ماده ضد درد موجود در زنجبيل درد عضله، مفصل، سفت شدن و ورم عضله را در عرض۲ ماه تا ۶۳ درصد کاهش مي دهد. مصرف روزي حداقل يک قاشق مرباخوري خشک يا ۲ قاشق مرباخوري زنجبيل تازه براي افراد مبتلا به درد عضله توصيه مي شود.

جوي دو سر: آندومتريوزيس هنگامي رخ مي دهد که جداره هاي ريز رحم کنده مي شود و خارج از رحم رشد مي کند. به گفته محققان، اين سلول هاي مهاجر دوران قاعدگي را در برخي زنان به دوران زجرآوري تبديل مي کند و به حدي التهاب ايجاد مي کند که فرد درد بسيار شديد دارد. رژيم غذايي غني از جو دو سر طي ۶ ماه اين درد را تا ۶۰ درصد کاهش مي دهد. با خوردن روزي يک پيمانه جو دو سر مي توان از اين درد رهايي پيدا کرد.

گيلاس: نتايج بررسي ها نشان مي دهد از هر ۴ زن حداقل يک نفر به درد آرتريت، نقرس و سردردهاي مزمن مبتلاست. آنتوسيانين ترکيبي که رنگ قرمز به گيلاس مي دهد خاصيت ضدالتهابي دارد و ۱۰ برابر از آسپرين قوي تر است. آنتوسيانين، آنزيم هاي ايجادکننده التهاب در بافت ها را متوقف مي کند و در نتيجه مانع از بروز دردهاي متفاوت مي شود. مصرف روزي ۲۰ گيلاس براي برطرف شدن درد، توصيه مي شود.

زردچوبه: نتايج بررسي ها نشان مي دهد، زردچوبه نسبت به آسپرين يا ايبوپروفن در تسکين درد ۳ برابر موثرتر است. زردچوبه ۵۰ درصد از درد بيماران آرتريت را کاهش مي دهد. کورکومين، ماده فعال موجود در اين ادويه، آنزيم توليدکننده هورمون هاي دردزا را متوقف مي کند. کافي است روزي يک چهارم قاشق مرباخوري از اين ادويه مصرف کنيد.

روغن زيتون: محققان دانشگاه پنسيلوانيا نشان داده اند که يک ماده شيميايي در روغن زيتون به نام اولئوکانتال منجر به مهار آنزيم التهابي شده و درست مانند ايبوپروفن عمل مي کند. اين ماده همچنين خطر ابتلا به بيماري هايي مانند آلزايمر را نيز کاهش مي دهد.

آناناس: بروملين، آنزيم موجود در اين ميوه گرمسيري منجر به کاهش ميزان التهاب شده و دردهاي ناشي از استئوآرتريت و آرتريت روماتوئيد را کاهش مي دهد. مصرف اين ميوه تورم ناشي از سندرم تونل مچ دست را نيز در بيماران مبتلا کاهش مي دهد.

سيب: جاي تعجب نيست که پزشکان توصيه به مصرف روزانه يک عدد سيب مي کنند چون حاوي آنتي اکسيداني به نام کورستين است که خاصيت ضد التهابي دارد.

آجيل و دانه ها: غذاهاي سرشار از تريپتوفان، اسيد آمينه ايي که ممکن است منجر به کاهش درد شود، عبارتند از فندق، دانه کنجد، تخمه آفتابگردان، محصولات لبني، سويا، غذاهاي دريايي، غلات سبوس دار، برنج، لوبيا و عدس.

اسفناج: سبزيجات با برگ تيره مانند کلم، چغندر و اسفناج، حاوي کاروتنوئيدها و رنگدانه هاي گياهي براي کاهش ميزان التهاب و درد ناشي از آن هستند.

شکلات تيره: شکلات تيره نيز حاوي مواد شيميايي براي کمک به مبارزه با التهاب است. مطالعات محققان ايتاليايي نشان مي ‌دهد که مصرف شکلات تيره مي تواند در کاهش التهاباتي که به بيماري‌ هاي قلبي عروقي منجر مي‌ شود موثر باشد.

برنج قهوه اي: اين نوع برنج به همراه ديگر غلات کامل براي مبارزه با درد ناشي از سندرم روده تحريک پذير مفيد هستند. غلات سبوس دار منبع خوبي از منيزيم است که به نظر مي رسد منجر به کاهش دفعات ميگرن، کمک به آرامش اعصاب، بهبود وضعيت عروق خوني و عضلات مي شوند. مصرف منظم برنج قهوه اي از افزايش وزن که خود عامل بروز التهاب است، پيشگيري مي کند.

انگور: حاوي رسوراترول است، که براي کاهش التهاب درست مانند آسپرين عمل مي کند البته بدون تحريک معده، انگور همچنين سرشار از مواد مغذي براي کاهش خطر ابتلا به برخي از سرطان ها است.

زغال اخته: محققان دانشگاه هاروارد نشان داده اند، زناني که روزانه ۱۰ اونس آب ذغال اخته مي نوشند، ۴۲ درصد کمتر از سايرين دچار التهاب و عفونت مثانه مي شوند. زغال‌ اخته به دفع سموم و چربي‌ هايي که در بافت ‌هاي بدن تجمع مي ‌کنند ‌ياري مي‌ رساند. تجمع سموم و چربي‌ ها در بافت‌هاي بدن عامل التهاب و احتباس آب محسوب مي ‌شود.

چاي سبز، سياه و سفيد: سرشار از آنتي اکسيدان هايي به نام فلاونوئيد است که منجر به کاهش خسارت سلولي در مبتلايان به آرتريت مي شود.

کلم بروکلي: اين سبزي حاوي گلوتاتيون است؛ يک آنتي اکسيدان که منجر به محافظت در برابر آرتريت مي شود. ديگر سبزيجات حاوي گلوتاتيون عبارتند از: مارچوبه، کلم، گل کلم، سيب زميني، گوجه فرنگي، آووکادو، گريپ فروت، پرتقال، هلو، هندوانه.

منبع: اواي سلامت

انتهاي پيام/540 ک