کد مطلب: 250532
اين غذا‌ها گرسنه ترتان مى‌کند!
تاریخ انتشار : 1396/12/06 13:02:17
نمایش : 179
در اين مطلب ليستي از غذاها را به شما معرفي مي کنيم که با خوردن آنها احساس گرسنگي مي کنيد، حتي اگر معده تان پر باشد.
به گزارش کلار، سو دکوتيز متخصصکاهش وزن مي گويد: گرسنگي نتيجه ي بسياري از فعل و انفعالات پيچيده است که در معده، روده، مغز، لوزالمعده و جريان خون رخ مي دهد. مشکل اينجاست که اين اتفاق چرخه اي است که به راحتي اتفاق مي افتد.

نان سفيد

آردي که براي پخت نان سفيد استفاده مي شود از گندمي که پوست خارجي آن جدا شده است، به دست مي آيد. اين پوسته داراي فيبر است و باعث کامل شدن دانه ي گندم مي شود. خوردن نان سفيد باعث بالا رفتن قند خون مي شود. در يک تحقيق که توسط محققان اسپانيايي انجام گرفت، عادات غذايي و تاثير آن بر وزن را روي 9000 نفر بررسي کردند و دريافتند کساني که در طي يک دوره ي پنج ساله، روزانه دو وعده يا بيشتر نان سفيد مصرف مي کنند در مقايسه با ديگران 40% بيشتر مستعد به اضافه وزن و يا چاقي هستند.

آب ميوه ها

آب ميوه با اينکه سالم است اما شامل همه ي قندهاي ميوه ي مورد علاقه تان، بدون فيبر موجود در پوست و يا گوشت آن است. اين يعني يک ليوان آب ميوه باعث بالا رفتن سريع قند خون مي شود و سپس دوباره افت قند خون را خواهيد داشت که باعث احساس گرسنگي مجدد مي شود. ميتزي دولان نويسنده ي کتاب “The Pinterest Diet” مي گويد: اگر مي خواهيد آب ميوه بنوشيد از ميوه هاي کامل استفاده کنيد و يا در آن از پودرهاي پروتئين يا کره ي بادام زميني استفاده کنيد تا تعادل قند خون حفظ شود.

ميان وعده هاي نمکي

براي اينکه بعد از خوردن يک ميان وعده نمکي مانند چيپس، دلتان يک چيز شيرين مي خواهد دليلي وجود دارد. چيپس، چوب شور و ديگر ميان وعده هاي شبيه اينها حاوي کربوهيدرات هاي ساده هستند که به سرعت هضم مي شوند و سطح انسولين را بالا مي برند و پس از مدتي کوتاه دوباره سطح انسولين افت مي کند. از آنجايي که قدرت چشايي، به سرعت با مغز ارتباط برقرار مي کند، بعد از خوردن ميان وعده اي شور دلتان هوس غذايي شيرين مي کند. همچنين به لطف يک پديده ي شناخته شده با عنوان سيري خاص حسي، وقتي يک بسته ي کامل چيپس را خورديد تنها معده ي شورتان را پر کرديد و هنوز معده ي شيرين شما خالي است. به همين دليل است که باز هم مي توانيد غذا بخوريد. پس اگر چنين عادتي داريد، خود را آماده کنيد که بايد دو معده را پر کنيد!

فست فودها

تمام مواد به کار رفته در يک فست فود طوري طراحي شده که ميزان کالري يک وعده را حسابي دچار نوسان کند و همچنين باعث بروز مشکلاتي براي فرد شود. براي مثال چربي ترانس باعث سوزش روده مي شود که به طور بالقوه جلوي توليد دوپامين و سروتونين که انتقال دهنده هاي عصبي اشتها هستند را مي گيرد. در همين حال دستگاه گوارش شربت ذرت با فروکتوز بالا را جذب مي کند ( معمولا در نان، ادويه و فلفل و دسر يافت مي شود ) که باعث بالا رفتن سريع انسولين و همچنين احساس گرسنگي بيشتر مي شود. فست فود هايي هم که سرشار از نمک هستند باعث کم آب شدن بدن مي شوند. با توجه به نشانه ها ممکن است احساس کمبود آب را با گرسنگي اشتباه بگيريد و به خوردن بيشتر ادامه دهيد.

الکل

الکل نه تنها باعث مي شود غذايي که مي خوريد ناسالم شود بلکه باعث احساس گرسنگي مجدد نيز مي شود. با توجه به تحقيقاتي که در نشريه الکل و اعتياد به الکل منتشر شد، تنها سه وعده استفاده از الکل مي تواند سطح لپتين بدن را به شدت کاهش دهد— هورموني براي جلوگيري از احساس گرسنگي و ايجاد احساس سيري – که اين کاهش، حدود 30% است. همچنين الکل ذخاير کربوهيدرات بدن را خالي مي کند ( به نام گليکوژن ) که باعث مي شود براي پر کردن اين ذخاير کربوهيدرات استفاده کنيد. اگر در اين شرايط به دنبال ميان وعده هاي شور برويد، علاوه بر از دست دادن آب بدن الکتروليت نيز از دست مي دهيد.

ماکاروني بدون سبوس

اين نوع ماکاروني دقيقا همان مشکلاتي را که برنج سفيد ايجاد مي کند، دارد. ماکاروني غذايي است که مي توان به سادگي مقدار زيادي از آن را خورد. يک وعده ي استاندارد ماکاروني نصف فنجان ماکاروني پخته است، اما اين مقدار در رستوران ها در يک وعده 4 فنجان است. وقتي بدن خود را پر از کربوهيدرات هاي ساده مي کنيد، لوزالمعده باعث بالا رفتن شديد انسولين مي شود. بدن خيلي زود هورمون هاي کنترل قند توليد مي کند تا سطح قند خون پايين بيايد، به همين دليل مدتي بعد دوباره احساس گرسنگي به سراغتان مي آيد. توجه داشته باشيد چه چيزي روي ماکاروني خود مي ريزيد. اگر سسي است که از بيرون خريديد، داراي قند هاي پنهان است که به بازگشت حس گرسنگي کمک مي کند.

شيرين کننده هاي مصنوعي

شيرين کننده هاي مصنوعي، چه در نوشابه و چه در قهوه (آسپارتام، سوکرالوز، ساخارين، و غيره… )باعث مي شوند سلول هاي مغز به اشتباه منتظر انرژي حاصل از شيريني باشند. نتيجه اين مي شود که در طول روز، دائم هوس خوردن غذايي شيرين مي کنيد تا اين احساس بد را از بين ببريد. در طول مدت اين پروسه، مي تواند روي مرکز کنترل اشتهاي مغز نيز تاثير بگذارد. حاصل اين تاثير اين است که مغز، قند مصنوعي را مانند قند عادي فرض مي کند و با خوردن آن انسولين بالا مي رود.

غلات کودکان

آرد سفيد همراه با مقدار قابل توجهي قند، يعني شروع صبح با قند و انسولين بالا. خوردن غذايي سرشار از کربوهيدرات در هنگام صبح، يعني زماني که سطح کورتيزول در بالاترين حد خود است، باعث حمله اي دو جانبه به متابوليزم بدنتان مي شود. بدن در طول شب و هنگام صبح، مقدار زيادي کورتيزول پمپاژ مي کند که متخصصان معتقد هستند بخشي طبيعي از کارهاي بدن است.
کورتيزول بالا به معناي کاهش توانايي سيستم متابوليزم براي مصرف قندها است. بنابراين قند خون بالا است اما بافتي که اين قند مورد نيازش باشد، در دسترس نيست. اين اتفاق باعث خستگي و گرسنگي در فرد مي شود. خوردن غلات براي صبحانه، انتخاب خوبي است به شرط اينکه غلاتي که استفاده مي کنيد از نوع کامل باشند و حداقل 5 گرم فيبر داشته باشد.

پيتزا

پيتزا هر چقدر هم که بزرگ باشد مي دانيد که به يک قطعه راضي نمي شويد. دليلش اين است که پيتزاي مورد علاقه تان حاوي آرد سفيد، روغن هاي هيدروژنه، پنير فرآوري شده و مواد نگه دارنده است که مي تواند سطح قند خون را بالا ببرد ، توليد هورمون هاي سيري و تنظيم سيستم کنترل گرسنگي مغز را مختل کند. بهترين کار اين است که پيتزاي خانگي درست کنيد، نان پيتزا را از نوعي انتخاب کنيد که با آرد کامل درست شده است، روي پيتزا از گوشت و مقدار زيادي سبزيجات استفاده کنيد و همچنين سعي کنيد مقدار کمي پنير اضافه کنيد. با اين کار وعده اي سرشار از پروتئين و فيبر ميل مي کنيد و دوباره خيلي سريع احساس گرسنگي نخواهيد کرد.

منبع:بهداشت نيوز

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
یادداشت
همراه با شهدا