کد مطلب: 250574
مردم ايران شب عيد چقدر خرج مي‎کنند؟
تاریخ انتشار : 1396/12/13 12:25:59
نمایش : 171
آمارها نشان مي دهد، رقم هزينه هاي مردم ايران در شب عيد نجومي است.
به گزارش کلار، يک عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: مردم دست کم 80 هزار ميليارد تومان در بازار شب عيد هزينه مي کنند.

رحيم زارع در گفتگوي ويژه خبري افزود: از اين رقم 40 هزار ميليارد تومان مربوط به سه ميليون کارمند دولت است.

وي با بيان اينکه آماري از سهم کالاي ايراني در سبد خريد مردم براي عيد نوروز وجود ندارد گفت: اين مسئله نشان دهنده نامناسب بودن فضاي کسب و کار، رکود در توليد و نقطه ضعف دولت است.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي افزود: در سال 94 کالاهاي وارداتي 5/4 دهم ميليارد دلار يا 13 درصد کالاهاي مصرفي شب عيد را به خود اختصاص دادند.

زارع گفت: با توجه به اينکه وزارت جهاد کشاورزي مسئول تامين 30 هزار تن ميوه مورد نياز شب عيد شده اما اين ذخيره سازي انجام نشده است.

وي با بيان اينکه در تنظيم بازار شب عيد ضعف وجود دارد افزود: دليل اين مسئله منحل شدن وزارت بازرگاني و آشنا نبودن وزارت جهاد کشاورزي با حوزه تجارت است.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت هر قانوني خواسته است آنرا مصوب کرده ايم و درباره قانون کم و کسري وجود ندارد اما اجراي قانون ضعيف است.

زارع افزود: در شب عيد نظارت در دست اصناف است و آنها مي توانند بر کالاهاي قاچاق نظارت کنند.

وي گفت: قانون ماليات بر ارزش افزوده و کار در حال اصلاح است.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي افزود: در بودجه سال اينده 60 هزار ميليارد تومان تسهيلات براي ايجاد يک ميليون و 30 هزار شغل قرار داده شده است اما اگر مردم از توليد ملي حمايت کنند يک ميليون شغل بدون بودجه مجلس ايجاد مي شود و اگر 80 هزار ميليارد تومان هزينه کرد مردم در شب عيد به کالاهاي ايراني اختصاص يابد 25 درصد از جوانان بيکار شاغل مي شوند.

سيد محمدرضا مرتضوي دبيرکل خانه صنعت و معدن نيز در اين برنامه گفت: حدود 18 تا 23 درصد پول دريافتي سالانه جامعه کارمندي و کارگري که معادل 43 تا 60 هزار ميليارد تومان است در 15 روز پاياني اسفند هزينه مي شود.

وي افزود: اين رقم جداي از پس انداز مردم براي برنامه هاي عيد نوروز است و بر اين اساس همه مي خواهند بيشترين بهره برداري را از بازار شب عيد داشته باشند.

مرتضوي با بيان اينکه قيمت هاي محصولات ايراني و کيفيت آنها بهتر از کالاهاي وارداتي است گفت: سه ميليون صنوف کشور کارگران ايراني چشمشان به دست مردم است.

دبيرکل خانه صنعت و معدن با اشاره به اينکه ميوه ايراني خوش مزه ترين ميوه دنياست افزود: مردم براي آجيل شب عيد بادام هندي نخرند زيرا پسته ايراني صف شکن همه آجيل هاي دنياست.

وي گفت: مردم نگران شوينده هاي خارجي باشند زيرا آنها بر اساس تحقيقات محرمانه اي که انجام شده است هم گران و هم مضر هستند.

علي لشگري عضو هيات مديره جامعه صنف کفش کشور نيز در اين برنامه گفت: 20 درصد کل فروش سالانه اين صنف مربوط به اسفند است.

وي افزود: از نظر تعداد 10 تا 15 درصد و از نظر ارزش 25 تا 30 درصد بازار شب عيد کفش کشور مربوط به کفش هاي وارداتي و قاچاق است.

عضو هيات مديره جامعه صنف کفش کشور گفت: اسفند سال گذشته به دليل حادثه ساختمان پلاسکو اقبال مردم به سمت کالاهاي ايراني ويژه بود و اگر مردم نگران اشتغال فرزندان خود هستند کالاي ايراني بخرند.

لشگري با بيان اينکه الگوي مصرف کفش کشور تغيير کرده است افزود: در سنين بين 15 تا 29 سال ضريب مصرف پنج و بيشترين آن مربوط به کفش هاي ورزشي است.

وي گفت: کشورهاي ديگر در پي تصاحب اين بازار هستند و با در اختيار گرفتن بازار کفش ورزشي اکنون در پي بازار کفش در رده سني 30 تا 45 سال هستند.

عضو هيات مديره جامعه صنف کفش کشور افزود: البته بيشترين پيشرفت توليد کنندگان داخلي در بخش کفش هاي ورزشي بوده است که بيشتر آنها با 50 نفر در حال کار هستند.

لشگري گفت: هزينه بازار يابي براي واحدهاي کوچک توليدي زياد است و بايد در اين زمينه به آنها کمک شود.

مجيد افتخاري عضو هيات مديره اتحاديه پوشاک نيز در اين برنامه گفت: سهم توليد کننده داخلي در بازار پوشاک درسال هاي اخير کاهش يافته و وضع آشفته اي بر اين بازار حاکم است.

وي افزود: 50 درصد بازار پوشاک کشور در اختيار محصولات خارجي است.

افتخاري گفت: در زمينه پوشاک سياست گذاري ها درست نيست و نبايد مراکز تجاري بزرگ و مهم فضاي خود را فقط در اختيار برندهاي خارجي قرار دهند.

عضو هيات مديره اتحايه پوشاک افزود: فناوري هاي توليد پوشاک در کشور در سطح خوبي قرار دارد اما براي رونق توليد پوشاک بايد فضاي کسب و کار مناسب شود.

وي گفت: دست فروشان و نمايشگاه هايي با کالاهاي بي کيفيت در شب عيد کالاي مرغوب ايراني را تحت تاثير قرار مي دهند.

افتخاري افزود: در حالي که به کشورهاي اروپايي پوشاک صادر مي کرديم اکنون در حال از دست دادن بازار داخلي هستيم.

محمد طحانپور رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي نيز در اين برنامه گفت: قانون ماليات بر ارزش افزوده در حال خفه کردن توليد کننده داخلي است و مجلس بايد اين قانون و قوانين مربوط به کارگران را اصلاح کند.

وي عرضه بيش از تقاضاي لوازم خانگي و روش فروش اين محصولات در فروشگاه هاي بزرگ را عامل رکود در بخش توليد کنندگان لوازم خانگي دانست.

طحانپور افزود: توليد کنندگان بايد به کيفيت توليدات و خدمات پس از فروش خود بيشتر توجه کنند./الف

انتهاي پيام/540 ک

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
یادداشت
همراه با شهدا